Analys av Catena Media (CTM)

Finanstwitter har pratat en mycket om Catena Media och speciellt nu när kursen gått upp 50% på kort tid. Finns det fortfarande kvar potential i aktien? Det ska jag försöka reda ut.

Kort om Catena Media

Catena grundades 2012 på Malta av två killar och har på kort tid blivit en tillväxtmaskin som på bara några år blivit ledande aktör inom online lead generation-företag i iGaming branschen. Bolaget har idag 245+ anställda och har kontor på flera platser i europa och nu också i Japan (sedan hösten 2017).

Online lead generation

lead generation

Slide från CTMs kapitalmarknadsdag

För att förstå Catena Media behöver du förstå vad online lead generation branschen (ibland säger folk affiliates) gör. Företag som arbetar med online lead generation förmedlar leads (potentiella kunder) till andra företag och får betalt när ett lead konverterar till att bli kund. Catena Medias kunder är bettingbolag som söker efter nya spelare. Spelbranschen är hårt konkurrensutsatt där spelbolagen lägger stora resurser på att få nya kunder. För att lära sig mer om branschen och bolaget rekommenderar jag att se filmen från kapitalmarknadsdagen (KMD)där Catena Medias VD på ett bra sätt förklarar hur de arbetar.  Finns ett äldre avsnitt från Börspodden när de var på Malta och träffade dåvarande VD:n som är värt att lyssna på. CTM har precis berättat om en ny vertikal som de ska gå in i, finans, mer om det senare.

Prissätt av leads

Catena Media och säkert många konkurrenter arbetar med ett antal olika intäktsmodeller av deras leads som de säljare. De olika intäksmodellarna är:

  • Cost per acquisition (CPA): En kostnad per lead som CTM genererar.
  • Revenue share: CTM delar på intäkten som bettingbolaget tjänar på kunden så länge kunden är kund.
  • Hybrid: en blandning av de andra intäktsmodellerna ovan.
  • Fixed fees: Här har jag inte hittat CTM förklara denna men kan tänka mig att bettingbolaget betalar x kr för x leads upfront. Någon för gärna komplettera denna.

Ny VD i CTM

I oktober avskedade CTM deras nuvarande VD och tillsatte Henrik Persson Ekdahl som tillförordnad VD. Henrik är störst ägare tillsammans med ett antal partners via företaget Optimizer Invest Ltd. Henrik har varit med nästan sedan start och kan bolaget bra. Henrik gjorde också ett bra intryck under KMD och har påvisat i sin tidigare karriär att han vet vad han sysslar med. Han har även gjort ett antal intervjuer i poddarna Börspodden och Framgångspodden som är bra material att lyssna på för att få en förståelse kring Henrik. Jag känner förtroende för honom och hans kapacitet att driva CTM till nya nivåer.

Nytt tillväxtmål satt av CTM

finanisellt mål

Slide från CTMs kapitalmarknadsdag

Under kapitalmarknadsdagen presenterade nya finansiella mål för CTM. Catena Media Ska nå en EBITDA på 100€ miljoner till 2020. Jag har försökt reda ut vad detta mål innebär för företaget när det gäller organisk tillväxt och uppköp av konkurrenter.

55% tillväxt/år under kommande 3 år

För att nå en EBITDA 100€ miljoner till 2020 behöver bolaget en 55% årlig tillväxt kommande 3 åren.

CTM tillväxt

CTM har inte släpp årsredovisningen för 2017 och därför har jag gjort prognos för helåret för att kunna göra antaganden kring kommande års utveckling. För att nå EBITDA målet har CTM kommunicerat att organiska tillväxten ska vara dubbelsiffrig, men om de är 10%,20% eller 30% vill bolaget inte kommentera.  Jag har utgått från dagens 30% tillväxt och gjort en pessimistisk och optimistisk scenario.

tillväxt

Baserat på den organiska tillväxten har jag gjort en prognos på hur mycket EBIDTA som måste köpas för att klara tillväxten på 55%/år.

ebitda

Jag har också gått igenom de senaste 7 uppköpen som bolaget gjort och fått fram en genomsnittlig uppköpsmultiple på EBIDTA till 4,61x. Baserat på den multiple ar jag tagit fram en prognos på hur mycket pengar CTM behöver kommande åren för att köpa dessa bolag.

uppköpsmultiple

Mergers & Acquisition (M&A)

För att fortsätta kunna köpa upp bolag har CTM kommunicerat att ingen utdelning kommer ges till aktieägarna och att NET Debt / EBITDA ska ligga mellan 1,5-2,5x. Bolaget kommer alltså kunna investera pengarna som kommer från den löpande verksamheten i kombination med att låna pengar.

Utöver ovan kan bolaget också välja att betala uppköpen med nyemitterade aktier. Ett exempel är senaste uppköpet Baybets som CTM pratade om på kapitalmarknadsdagen.

baybets.png

Henrik har många medel att tillgå för att fortsätta köpa upp bolag men för att nå målet på en EBITDA 100€ miljoner till 2020 förutsätter fortsatt fina marginaler och organisk tillväxt. Något missvisande för mina siffror ovan är att jag inte tagit hänsyn till att Henrik och CTM räknar med att redan uppköpta bolag kommer bidra med 1/3 av EBIDTA målet till 2020. Har får jag och du bedöma om det är rimligt att CTM kan leverera på dessa siffror.

Ny vertikal

Henrik presenterade också att CTM ska gå in i en ny vertikal för att bredda bolaget. Nya vertikalen blev inom Finans. Varför det blev inom finans var för att:

  • Samma prismodell som i iGaming
  • Marginalen är hög
  • En marknad som är hårt reglerad
  • Geografiskt likt iGaming
  • Ledningens och bolagets kunskap om finansbranschen

Jag har inte alls räknat med denna nya vertikal men den skulle kunna göra att den organiska tillväxten blir ännu bättre.

Risk

  • Bolaget når inte sin höga tillväxtmål
  • Spelbranschen skulle gå sämre
  • Spelbranschen gör det CTM gör inhouse
    • Denna risk tycker jag bolaget svarade ganska bra på under KMD.
  • Hur kommer Q4 rapporten tas emot av marknaden (Risk på kort sikt). Våga gå in i aktien innan?

Värdering

Förutsatt att CTM kan klara sitt tillväxtmål på 55%/år är aktien enligt DFC med en diskonteringsränta på 10% och en säkerhetsmarginal på 20% värd 129 kr. Det kan sättas i relation till dagens kurs på 111 kr. En uppsida på ungefär 16%. Jag skulle helst vilja se en liten sättning i kursen innan jag går in, men risken finns att den aldrig kommer. Kommer följa aktien under närtid och fortsätta läsa om bolaget.

Har du någon input får du gärna kommentera!

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s